تلفن : ۷۷۱۶۲۸۰۰ (۰۲۱)

شنبه الی پنجشنبه ۰۸:۰۰ الی ۲۰:۰۰

support-drsalamat
لوگو دکتر سلامت

برخی از میوه وسبزی ها برای لاغری مفید ترند

برخی از میوه وسبزی ها برای لاغری... ,    منتشر شده در 194 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      121   پ       

برخی از میوه وسبزی ها برای لاغری مفید ترند

برخی از میوه وسبزی ها برای لاغری مفید ترند

مطالعات جدید نشان می دهد میوه  وسبزی های معینی هستندکه می توانند به حفظ یا کنترل وزن کمک کنند.

 شاید توصیه افزایش مصرف میوه وسبزی در رژیم کاهش وزن یک توصیه کلی باشد وبرخی از میوه وسبزی ها تاثیر بیشتری در لاغری داشته باشند ودرهنگام استفاده از رژیم  غذایی  باید بیشتر از این گروه مصرف کرد.

محققان دانشگاه هاروارد با بررسی بیش از ۱۳۳۰۰۰ مرد وزن آمریکایی در یک دوره ۲۰ ساله دریافتند بیشترین کاهش وزن  مربوط به افرادی است که میوه هایی مثل سیب ،گلابی ،آلو وانواع توت وسبزی هایی مثل بروکلی، کلم بروکسل وگل کلم مصرف می کردند. اضافه کردن هر ۱ واحد این مواد به برنامه غذایی با کاهش وزنی در حدود۱ – ۰/۵ کیلو مرتبط است . در طرف مقابل سبزی هایی مثل نخود سبز وذرت با اضافه وزن ارتباط دارند، ۱ کیلو افزایش وزن به ازای اضافه کردن هر ۱ واحد به برنامه غذایی . 

همینطوردر مطالعه جدیدی مشخص شد در میان میوه ها ، کیوی بیشترین مقدار آنتی اکسیدان و ترکیبات پلی فنول را داراست و به سلامت قلب ، بهبود مقاومت به انسولین ودر پی آن کنترل وزن کمک می کند.

مطالعه دیگری که توسط محققین دانشگاه کمبریج بریتانیا انجام شده ،نشان می دهد ماده شیمیایی نیترات موجود در سبزی هایی همچون اسفناج، کاهوو کرفس ممکن است به سلامت قلب کمک کند وخطر ابتلا به بیماری دیابت و چاقی را کاهش دهد. دانشمندان مشاهده کردند نیترات موجود در این سبزی ها باعث تبدیل سلول های چربی سفید(چربی بد) به سلول های چربی قهوه ایی (چربی خوب) می گردد.(دلیل این نامگذاری اینست که چربی قهوه ایی به منظور تولید حرارت وانرژی در بدن قابل سوختن است). افزایش سطح چربی قهوه ایی با کاهش خطر بروز دیابت وچاقی مرتبط است. بنابر این دانشمندان معتقدند  نیترات موجود در این سبزی ها می تواند بدن را در برابر این بیماری ها محافظت کند. از طرف دیگر نیترات به کاهش فشار خون وتنظیم متابولیسم بدن نیز کمک می کند.

حلیمه کریمی کارشناس ارشد تغذیه

 

References:

-Monica Bertoia et al.,  Changes in intake of fruits and vegetables and weight change in United States men and women followed for up to 24 years: analysis from three prospective cohort studies.PLOS Medicine,.pmed. 22 September 2015.

Jose I. Recio-Rodriguez, et al . Effects of kiwi consumption on plasma lipids, fibrinogen and insulin resistance in the context of a normal diet. Nutrition Journal .2015, 14:97.

–  D.Roberts ,L ; et al. Inorganic Nitrate Promotes the Browing of White  Adipose Tissue  through the  Nitrate- Nitrite- Nitric Oxide Pathway. Diabetes. 23 September 2014.

 

مقالات پیشنهادی

  بدون دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *