تلفن : ۷۷۱۶۲۸۰۰ (۰۲۱)

شنبه الی پنجشنبه ۰۸:۰۰ الی ۲۰:۰۰

support-drsalamat
لوگو دکتر سلامت

بدترین زمان برای خوردن ناهار، اگر می خواهید وزن کم کنید

بدترین زمان برای خوردن ناهار، اگ... ,    منتشر شده در 237 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      669   پرینت       

اگر به طور مداوم و هنگام زمان ناهار کار می کنید و فقط در اواخر بعد از ظهر فرصتی برای خوردن غذا پیدا می کنید باید بدانید این برنامه شما به طورعجیبی به تلاش شما برای کاهش وزن ضربه می زند. مطالعات اخیر منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی، اثر بخشی برنامه کاهش وزن را در میان هزار و دویست نفر در اسپانیا که دچار اضافه وزن و چاقی بودند مورد بررسی قرار داده است و به این نتیجه رسیده که خوردن ناهار با تأخیر یعنی حدود ساعت ۳ بعد از ظهر روند کاهش وزن را کندتر می کند.

این مطالعه به طور خاص در مورد پروتئین پریلیپن (prilipen) است. این پروتئین کشف شده در سلول های انسان برای حرکت و سوزاندن چربی های سراسر بدن الزامی است. مردم با تنوع ژنتیکی خاص از این پروتئین هنگامی که ساعت ۳ بعد از ظهر ناهار می خورند نسبت به افرادی که زودتر ناهار می خورند کمتر دچار کاهش وزن می شوند.

بدترین زمان برای خوردن ناهار، اگر می خواهید وزن کم کنید

اما چرا تغییر زمان ناهار به هدف کم کردن وزن آسیب می رساند؟

حس گرسنگی مانند حس خواب آلودگی توسط ریتم شبانه روزی ما اداره می شود. ماری پیوسنت، استادیار دانشگاه کلمبیا که در مرکز تحقیقات تغذیه و درمان چاقی نیویورک، بر روی رفتارها و سبک زندگی بر کنترل وزن تحقیق می کند می گوید: متابولیسم در میان افراد متفاوت است و زمان مصرف غذا در رابطه با ریتم شبانه روزی ممکن است در کاهش وزن تأثیرگذار باشد.

ریتم شبانه روزی همچنین ترشح انسولین را در بدن کنترل می کند. اگر شما زمانی که بدنتان حساسیت کمتری به انسولین دارد غذا بخورید، ممکن است زمان بیشتری را برای حرکت چربی و کاهش وزن نیاز داشته باشید. اگر چه زمان ناهار ممکن است دور کمر برخی افراد را تحت تأثیر قرار دهد، اما محققان هیچ تفاوتی در کاهش وزن بر اساس زمان صبحانه یا شام پیدا نکردند.

طبق مطالعات، افرادی که ناهار وعده اصلی غذایی روزانه آن ها محسوب می شود، کمتر دچار اضافه وزن می شوند و بی ام آی پایین تری دارند. بر اساس نتایج فدراسیون جهانی چاقی حدود ۴۰ درصد از زنان آمریکایی چاق هستند در حالی که در کشورهایی که وعده غذایی ظهر آن ها به طور سنتی بیشتر است این آمار پایین تر است. در اسپانیا بیست و یک و چهار دهم درصد، در آلمان بیست و سه و نه دهم درصد و در مجارستان سی و یک و سه دهم درصد زنان چاق هستند.

اگر مصرف مواد غذایی در ایالت متحده آمریکا مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم متوجه می شویم که کالری کمتری برای صبحانه و ناهار مصرف می شود. مجموع کالری صبحانه و ناهار در آمریکا حدود ۴۰ درصد و میزان کالری مصرف شده در شام و میان وعده ها ۶۰ درصد است. اگر شما شیوه درست و سالم غذا خوردن را پیدا کرده اید، ولی هنوز هم زیاد وزن کم نمی کنید بهتر است ناهار را وعده اصلی غذایی خود قرار دهید و قبل از ساعت ۳ ناهار بخورید. با این روش شما می توانید کاهش وزن خود را مدیریت کنید و از وزن خود راضی باشید.


درباره نویسنده :
کلینیک سلامت
لوگو دکتر سلامت
کلینیک سلامت
اولین درمانگاه تخصصی دیابت و چاقی در شرق تهران

مقالات پیشنهادی

  بدون دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *