تلفن : ۷۷۱۶۲۸۰۰ (۰۲۱)

شنبه الی پنجشنبه ۰۸:۰۰ الی ۲۰:۰۰

support-drsalamat
لوگو دکتر سلامت

با ورزش بیماری واریس را کنترل کنیم

با ورزش بیماری واریس را کنترل کنیم ,    منتشر شده در 390 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      527   پرینت       

** با ورزش بیماری واریس را کنترل کنیم.

“افرادی که سابقه ابتلا به واریس دارند ورزش کنند”

واریس بیماری است که در طی آن دیواره وریدها دچار تورم و برآمدگی پیاز مانند می شود. هر سیاهرگ دارای دریچه های کنترل کننده جریان خون است . واریس زمانی رخ می دهد که این دریچه ها دچار نارسایی می شوند و دیگر نتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

 

کار وریدها چیست؟ کار وریدها یا سیاهرگها بازگرداندن خون بدون اکسیژن از اندام های بدن به قلب است تا قلب برای تامین اکسیژن مورد نیاز خون آن را به ششها بفرستد.

سیاهرگهای ساق پا کار دشوارتری دارند چون باید خون را در مسیر طولانی، در خلاف جهت جاذبه زمین و فشار وزن بدن به جلو برانند . در وریدها دریچه ها در یک طرف قرار دارند که کار آنها پیشگیری از بازگشت خون به عقب است. اگر این دریچه ها کار خود را به خوبی انجام ندهند خون به عقب باز می گردد و در وریدها تجمع می یابد و سبب تورم آنها می شود .

بیماری واریس به طور عمده در قسمت های تحتانی ساق پا دیده می شود.

علل به وجود آورنده واریس:

فشارهای درون لوله گوارشی مثلا ابتلا به یبوست

فشار خون زمان بارداری

اضافه وزن و ایستادن طولانی مدت سرپا

در بعضی موارد نادر تومورها هم می توانند باعث واریس شوند.

واریس می تواند منجر به کاهش تامین مواد مغذی برای پوست و ماهیچه شود و در نتیجه قانقاریا و زخم ایجاد کند.

علامت اصلی این بیماری درد و تورم خفیف در قوزک پا و بد منظره شدن ناحیه مبتلا به واریس است.

در برخی مواقع هم هیچ علامتی مشاهده نمی شود.

با رعایت نکات ورزشی و تغذیه ای می توان از بروز واریس جلوگیری نمود.

روش های درمانی شامل پوشیدن جورابهای محکم مخصوص واریس و نشستن در حالتی است که پاها در سحطی بالاتر از قلب قرار داشته باشند. (به طور مثال قرار دادن پاها بر روی یک صندلی در حالت نشستن و یا دراز کشیدن بر روی زمین ) اما در اغلب موارد برای برطرف کردن واریس عمل جراحی مورد نیاز است .

برطرف کردن یبوست گام نخست در بهبود این بیماری است .

یبوست فشار وارده بر سیاهرگ های ساق پا را افزایش می دهد و منجر به تشکیل واریس می شود.

کم کردن وزن درافراد چاق نیز گامی مهم در درمان واریس می باشد. زیرا که افزایش فشار وارده به رگها در نتیجه حمل چربی اضافی بدن با افزایش خطر واریس مرتبط است. محققین بر این باورند که اضافه وزن یک عامل تشدید کننده برای ایجاد توسعه واریس است.

بنابراین ورزش منظم وسوزاندن چربی انرژی اضافی به درمان واریس کمک می نماید.

ورزشهای مناسب در درمان واریس

  1. پیاده روی در مسیرهای تخت و هموار
  2. پیاده روی در آب استخر به صورت برنامه ریزی شده
  3. استفاده از جوراب واریس متناسب با وضعیت پاها یا دست ها در زمان ورزش و اجرای فعالیت های روزمره .
  4. ماساژ مرتب با روغن زیتون تصفیه نشده (صبح ها و شب قبل از خواب) توجه گردد ماساژ بدون فشار و نرم مثل نوازش بچه باشد.
  5. کوهنوردی مناسب با آمادگی بدنی شما، زمان بازگشت آرام و استفاده از باتون برای کاهش فشارهای وارده بر پاها
  6. دویدن نرم و آرام در مسیرهای تخت و صاف، روی دستگاه تردمیل ، دوچرخه سواری ثابت و متحرک
  7. اجرای ورزش های ایروبیک در حد توان

و در یک جمع بندی کلی بالا بردن استقامت عمومی و ویژه عضلات و عروق بدن با استفاده از برنامه های تقویت کننده و آمادگی جسمانی متناسب با شرایط بدنی هر فرد .

زهرا خسروان کارشناس ورزش


درباره نویسنده :
کلینیک سلامت
لوگو دکتر سلامت
کلینیک سلامت
اولین درمانگاه تخصصی دیابت و چاقی در شرق تهران

مقالات پیشنهادی

  بدون دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *