تلفن : ۷۷۱۶۲۸۰۰ (۰۲۱)

شنبه الی پنجشنبه ۰۸:۰۰ الی ۲۰:۰۰

support-drsalamat
لوگو دکتر سلامت

با تغذیه درست با آلودگی هوا مقابله کنیم

با تغذیه درست با آلودگی هوا مقاب... ,    منتشر شده در 194 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      136   پ       

با تغذیه درست با آلودگی هوا مقابله کنیم

با تغذیه درست با آلودگی هوا مقابله  کنیم

آلودگی هوا پدیده ای است که سلامت فرد را می تواند به خطر بیاندازد . مواد آلوده کننده هوا شامل هیدروکربنها ی سوخته نشده – ذرات ریز معلق – مونواکسید کربن – دی اکسید گوگرد و سایر ترکیبات سربی می باشد .

کودکان – مادران باردار – سالمندان – بیماران قلبی و ریوی – از جمله گروههایی هستند که بیشتر در معرض آسیب این آلودگی قرار دارند .

در حالت عادی سیستم دفاعی بدن ، سلولها را از آسیب های بیرونی محافظت می کند . در زمان آلودگی هوا ، سلولهای بدن نمی توانند در برابر عوامل مخرب مثل رادیکالهای آزاد خوب مقاومت کنند . در نتیجه ممکن است برخی از سلولهای بدن به دنبال این عوامل تخریب شوند .

بنابراین با توجه به موارد ذکر شده در مطالب بالا بهتر است راهکارهایی جهت مقابله با آلودگی وحفظ سلامت در نظر گرفته شود . که یکی از مهمترین این راهها تغذیه مناسب در این دوران می باشد .

 آلودگی که به علت ذرات گردو غبار موجود در هوا ایجاد می شود یک مشکل پیچیده و و همه گیر در سلامت عمومی افراد می باشد که می تواند سوزش چشم – سردرد – بیماری قلبی – و سرطان را در افراد ایجاد کند .در صورتی که نکات تغذیه سالم در شرایط بحران رعایت شود از عوارض این بیماری به مقدار زیاد جلوگیری می شود .

برای مواظبت بدن خود در برابر سموم آلودگی بهتر است به نکات زیر توجه کنید :

۱-     مصرف آنتی اکسیدانها : از آنجا که آنتی اکسیدانها ملکولهایی هستند که جلوی عمل مخرب رادیکالهای آزاد را می گیرد .بهتر است در این دوران مصرف منابع حاوی آنتی اکسیدان را افزایش دهیم .

۲-     ویتامین E : به عنوان مثال روغن زیتون – روغن ماهی – روغن سویا – روغن آفتابگردان – مغزها که از منابع خوب این ویتامین هستند می توانند به دلیل داشتن آنتی اکسیدان فراوان در زمان آلودگی هوا به عنوان یک عامل بازدارنده، از آسیب بدن جلوگیری کنند . البته باید توجه داشت که آنتی اکسیدان موجود در روغنها با پختن از بین نمی روند ولی درحالت سرخ کردن زیاد تخریب می شوند .

۳-     مصرف ویتامین C : منابع حاوی این ویتامین چون عملکرد آنتی اکسیدانی دارند باعث مقاومت بدن در برابر عفونت می شوند .البته قابل ذکر است که این ویتامین نسبت به حرارت و نور بسیار حساس است و غیر فعال می شود .برای استفاده بیشتر از این ویتامین بهتر است که به صورت خام مصرف شود .از مهمترین منابع این ویتامین می توان به سبزیجات برگ سبز تیره – مرکبات – فلفل سبز – کیوی – توت فرنگی – اشاره کرد .

۴-     مصرف ویتامین D: جذب این ویتامین در زمان آلودگی هوا از طریق پوست کم می شود  .به همین دلیل بهتر است این ویتامین در این شرایط بیشتر مصرف شود .از منابع مهم این ویتامین می توان از کره – زرده تخم مرغ – شیر و.. نام برد .

۵-     مصرف منظم منابع حاوی کلسیم : غنی ترین منابع کلسیم در لبنیات یافت می شود . توصیه می شود در این ایام مصرف روزانه شیر و مواد لبنی به طور منظم صورت گیرد . چرا که کلسیم موجود در شیر جذب سرب را کاهش می دهد . همچنین کلسیم موجود در لبنیات خنثی کننده سموم است .البته قابل ذکر است که با مصرف لبنیات غنی شده با پروبیوتیک ( باکتری های مفید روده را افزایش می دهند ) نتیجه بهتری حاصل می شود .

۶-      مصرف اسید های چرب امگا ۳: منابع حاوی امگا ۳ مثل ماهی و زرده تخم مرغ می تواند اثرات مخرب آلودگی هوا را در روی بدن کم کند .

۷-     مصرف منابع غذایی حاوی روی : به عنوان مثال مصرف گوشت – جوانه گندم –غلات سبوس دار- و… از آنجاکه منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می شود . در شرایط آلودگی هوا توصیه می شود .

۸-     مصرف منیزیم : منیزیم نیز همانند کلسیم جذب سرب را کم می کند و دفع آن را زیاد می کند . از منابع منیزیم می توان مغزها – حبوبات – سبزیجات برگی شکل – غلات سبوس دار را نام برد .

۹-     دریافت سلنیوم : وجود سلنیوم که بیشتر در ماهی –گوشت قرمز – مرغ – تخم مرغ – و حبوبات یافت می شود . در عملکرد صحیح آنزیمهای مبارزه کننده با آسیب های وارده به بدن ضروری است .

۱۰- نوشیدن چای سبز : به دلیل وجود مقدار خیلی زیاد آنتی اکسیدان ، این نوع چای در تقویت سیستم ایمنی بدن  خیلی نقش دارد.

۱۱-  مصرف مواد غذایی حاوی پکتین : پکتین به طور کامل سرب را از بدن دفع می کند . ازمنابع خوب پکتین می توان سیب و مرکبات را نام برد .

۱۲- نوشیدن مایعات فراوان به ویژه آب

در انتها توصیه های کلی زیر در تنظیم یک برنامه غذایی خوب برای مبارزه با آلودگی می تواند مفید باشد .:

–         مصرف میوه و سبزیجات را فراموش نکنید .

–         بهتر است برای تاثیرگذاری بیشتر ، سبزیجات را به صورت تازه و خام مصرف کنید .

–         در طول روز از شیر و ماست کم چرب حتما استفاده کنید .

–         ازآنجاکه کودکان جزء گروههای آسیب پذیر در آلودگی هستند توصیه می شود که در طول روز حتما از میوه به ویژه سیب یا مرکبات ، شیرهای پروبیوتیک ، و مغزها به عنوان میان وعده استفاده شود .

شهلا اصلی کارشناس تغذیه

 

مقالات پیشنهادی

  بدون دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *