تلفن : ۷۷۱۶۲۸۰۰ (۰۲۱)

شنبه الی پنجشنبه ۰۸:۰۰ الی ۲۰:۰۰

support-drsalamat
لوگو دکتر سلامت

با این مواد غذائی به جنگ بی خوابی بروید!

با این مواد غذائی به جنگ بی خواب... ,    منتشر شده در 390 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      494   پرینت       

عملیات برای: با این مواد غذائی به جنگ بی خوابی بروید! با این مواد غذائی به جنگ بی خوابی بروید!

با این مواد غذائی به جنگ بی خوابی بروید!

 داشتن خوابی با کیفیت و کافی در سلامت عمومی بدن نقش مهمی ایفا میکند.افرادیکه از بی خوابی رنج  میبرند بیشتر به بیماریهای قلبی عروقی و فشار خون و سکته های ناگهانی دچار میگردند. خواب ناکافی سبب افزایش اشتها و افزایش قند خون در طول روز میگردد.برای داشتن خواب کافی و راحت در طول شب علاوه بر مسائل روانی مسئله تغذیه تیز دخیل میباشد که با رعایت این مسائل میتوان تا حد زیادی مشکل بی خوابی را حل نمود.

از مصرف شام های مفصل و پر چرب قبل از خواب خودداری فرمائید.

از خوردن غذاهای پر ادویه که سبب بالا رفتن متابولیسم بدن و بی خوابی میگرد اجتناب نمائید.

فاصله ۲ الی ۳ ساعته مابین مصرف شام و خواب را رعایت فرمائید.

مصرف مواد غذائی نفاخ باعث احساس ناراحتی در دستگاه گوارش و بی خوابی میگردد.

حذف وعده شام نیز سبب گشنگی و بی خوابی میگردد .

از کشیدن سیگار بعلت اثر تیکوتین آن در ایجاد بی خوابی خودداری شود.

از مصرف نوشیدنی های فراوان قبل از خواب خودداری گردد سعی شود مصرف نوشیدنی ها در طول روز باشد.

مصرف کاکائو-قهوه و نسکافه-نوشابه های کولا و نوشابه های انرژی زا و تا حدی چای بعات داشتن کافئین موجود در آنها در ساعتهای عصر به بعد توصیه نمیگردد.

مواد غذایی دارای رنگهای مصنوعی و نگهدارنده ها سبب بی خوابی میگردند.

بادمجان-شکر-سوسیس و کالباس و ترشیجات حاوی ماده ای به نام تیرامین میباشند که محرک مغز میباشد و سبب بی خوابی میگردد.

شام خود را ترکیبی از کربوئیدراتها(نان و غلات)و مواد پروتئینی(گوشتها و حبوبات)انتحاب نمائید.

گزینه ها ی پروتئینی مناسب انواع ماهی ها و گوشت بوقلمون میباشد باید توجه شود مصرف حجم بالاو تنهای مواد پروتئینی سبب هضم سخت و هوشیاری بدن و بی خوابی میگردد.

مصرف کربوئیدراتها بحصوص سیب زمینی سبب ترشح انسولین و بالا رفتن میزان هورمون سروتونین میشود این هورمون در بدن تبدیل به هورمون ملاتونین میشود که عامل اصلی ایجاد خواب در بدن میباشد .

جو و بلغور آن و قارچ منبع خوبی از منیزیم  میباشد که سبب آرامش عضلات و حالت خواب در بدن میگردد بنابراین مصرف یک پیاله سوپ جو به همراه قارچ و یک لیوان شیر اضافه شده به آن غذای مناسبی برای افراد بی خواب میباشد.

مواد لبنی حاوی اسید آمینه تریپتوفان میباشند که در بدن تبدیل به هورمون خواب یعنی ملاتونبن میگردد  بتابراین مصرف یک لیوان شیر ولرم قبل از خواب توصیه میگردد.

گیلاس و آب گیلاس نوشیدنی و میوه مناسبی قبل از خواب میباشد.

کاهو دارای ماده آرام بحش معجزه آسایی میباشد پس خوردن یک بشقاب سالاد کاهو به همراه شام فراموش نشود.

موز و سیب بعلت ویتامین B6 و تریپتوفان میوها ی خواب آوری میباشند.

تخمه کدو تنبل-داته کنجد و دانه کتان نیز بدلیل داشتن منیزیم و اسیدهای چرب مفید برای مبارزه با بی خوابی توصیه میگردند  پس در پخت شام خود از این روغنها استفاده نمائید.

ودر آخر به موقع صرف کردن غذاها و فاصله نداشتن بیش از ۶ ساعت وعده های غذایی در طول روز سبب پائین آمدن هورمونی به نام کورتیزول در بدن میگردد که در صورت بالا بودن آن در شب بدن هوشیار میگردد و سبب بی خوابی میشود.

سعیده جعفری کارشناس تغذیه


درباره نویسنده :
کلینیک سلامت
لوگو دکتر سلامت
کلینیک سلامت
اولین درمانگاه تخصصی دیابت و چاقی در شرق تهران

مقالات پیشنهادی

  بدون دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *