تلفن : ۷۷۱۶۲۸۰۰ (۰۲۱)

شنبه الی پنجشنبه ۰۸:۰۰ الی ۲۰:۰۰

support-drsalamat
لوگو دکتر سلامت

باید ها و نبایدهای تغذیه ای برای حفظ سلامت بدن

باید ها و نبایدهای تغذیه ای برای... ,    منتشر شده در 74 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      222   پرینت       

اگر دارای عوامل خطر بیماری قلبی مانند اضافه وزن،فشار خون  و یا کلسترول بالا هستید،لازم است در برنامه روزانه خود تغییراتی ایجاد کنید.

چربی های ترانس (مانند روغن جامد) باعث افزایش کلسترول خون می شوند. این روغن ها هنگام طبخ در بسیاری از رستوران ها و فست فودها استفاده می شوند. این نوع چربی ها همچنین در محصولات لبنی، گوشت قرمز، کیک و چیپس نیز یافت می شود.

میوه ها و سبزی ها حاوی آنتی اکسیدان، مواد معدنی ومواد مغذی مفیدی هستند که از آسیب به دیواره رگ ها پیشگیری می کنند و منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می شوند.

باید ها و نبایدهای تغذیه ای برای حفظ سلامت بدن

انواع غذاها و سوپ های آماده و یا کنسرو شده،سوسیس و کالباس، گوشت های نمک سود شده و به طور کلی گوشت و فرآورده های آن و همچنین تنقلات شور، سرشار از نمک هستند. مصرف زیاد نمک با فشار خون بالا ارتباط دارد که از عوامل خطر جدی در بروز بیماری قلبی می باشد.

افزایش وزن سبب افزایش کار قلب  می شود. همچنین فشار خون براثر وزن اضافی بالا می رود و ممکن است میزان کلسترول بد و تری گلیسرید نیز افزایش یابد.

خطرناک ترین نوع چاقی تجمع چربی در ناحیه شکم است. اندازه دور کمر بیشتر از ۱۰۲ سانتی متر در آقایان و بیش از ۸۸ سانتی متر در خانم ها پر خطر محسوب می شود. افرادی که چربی اضافی در بدن به خصوص در ناحیه شکم دارند مستعد ابتلا به بیماری قلبی عروقی می باشند. بهترین راه برای دست یابی به وزن دلخواه  رژیم غذایی کامل و سالم است. روغن ماهی،زیتون و مغزها از منابع خوب چربی هستند ولی نباید بیش از نیاز مصرف شوند چرا که باعث چاقی می شوند.

به جای طبخ غذا با روغن های جامد و کره حیوانی و مارگارین از روغن های مایع به خصوص روغن زیتون و کانولا در برنامه غذایی خود استفاده کنید.

افرادی که دارای چربی خون هستند گوشت قرمز را فقط  ۳ بار در هفته و به میزان کم مصرف کنند. آجیل در حد متعادل مصرف شود، چنانچه آجیل بیش از حد متعادل مصرف شود چربی خون را افزایش می دهد.

10 راه برای کنترل غذا خوردن

قندهای ساده مثل شکر،قند و شیرینی را کمتر مصرف کنید. به جای نوشابه های شیرین و گازداراز آب یا دوغ کم نمک بدون گاز استفاده کنید.

هنگام طبخ غذا به جای نمک از ادویه جات استفاده کنید. غذاها را با انواع چاشنی نظیر  ادویه، لیمو ترش تازه، آبغوره، نارنج یا سرکه خوش طعم کنید.

از مصرف شربت های پاکتی و پودری جدا خودداری کنید . بهترین نوشیدنی ، شربت های خانگی کم شیرین و انواع دوغ کم نمک و کم چرب و آبمیوه های طبیعی می باشد .

به جای سسهای چرب از سبزی ها، آب لیمو، آب آبغوره، روغن زیتون و ماست کم چرب به عنوان طعم دهنده در انواع سالادها و غذاها استفاده کنید.

افراد چاق باید غذاهای کم کالری را با فاصله های یکسان در طول روز و در ۵ الی ۶ وعده مصرف کنند.

مهسا ادیبیان

کارشناس ارشد تغذیه


درباره نویسنده :
کلینیک سلامت
لوگو دکتر سلامت
کلینیک سلامت
اولین درمانگاه تخصصی دیابت و چاقی در شرق تهران

مقالات پیشنهادی

  بدون دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *