btnmenu
telegram-drsalamat

ایروبیک ورزشی برای درمان دردهای روحی و جسمی

 مقالات سلامت ,     منتشر شده در60 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      91

    اشتراک گذاری مطلب :
  • facebook
  • twt
  • google

مقدمه

هیکل چاق و بدفرم، نداشتن تحرک، تنش‌های عصبی، استرس و فشار روحی، کمبود امکانات، نداشتن جایی برای تفریح و…، از عواملی هستند که این روزها افراد و خصوصاً خانم‌ها با آن دست به گریبان شده اند. اما بد نیست گاهی افراد به جای دست زیر چانه زدن و چه کنم چه کنم، خودشان درصدد رفع مشکل شان بربیایند. ایروبیک؛ ورزشی است که شاید در بین ورزش های معروفی همچون فوتبال، بسکتبال، والیبال و … زیاد شناخته شده نباشد اما می تواند کمک شایانی برای افراد در بهبود بیماری های روحی و همچنین بعضی از دردهای جسمانی شان باشد.

 

ایروبیک چیست

به زبان ساده می‌توان گفت ورزش ایروبیک، ورزش و فعالیتی است که بتواند میزان تپش قلب و تنفس فرد را در مدت طولانی و با شدت کم، بالا نگه ‌دارد، بنابراین هر رشته ورزشی که مدت زمان آن نسبتاً طولانی و شدت فعالیت در آن کم یا متوسط باشد در زمره ورزش‌های هوازی قرار می‌گیرد. ایروبیک یک ورزش هوازی است که شادی آور و مفرح است. فشارخون و دیابت را تنظیم می کند و به نوعی هم لاغرکننده و هم چاق کننده است. این ورزش حتی می تواند به خانم هایی که قاعدگی دردناک نیز دارند کمک کند و خونریزی را به طور محسوسی کاهش دهد.

ایروبیک ورزشی برای درمان دردهای روحی و جسمی

اصول انجام ورزش‌های ایروبیک

ورزش ایروبیک حتما باید منظم و با شدت مناسب انجام شود، ورزشکاران در کلاس‌های ایروبیک باید بر اساس سن دسته بندی شوند زیرا نقطه تعریف شده فعالیت هر فردی متفاوت است. اگر به فردی توصیه شده در جلسات ورزش ایروبیک شرکت کند بهتر است قبل از جلسه در رابطه با وضعیت قلبی و سن خود و میزان تجربه ورزش خود با مربی صحبت کند. همچنین بدلیل اینکه ورزش ایروبیک چون بیشتر شامل قدم زدن و دویدن می‌شود، بهتر است از کفش ورزشی با تخت سفت و کف نرم استفاده کرد و حتماً به شکل کتانی و بندی باشد تا بطوری کاملا محکم بسته شود.

ایروبیک ورزشی برای درمان دردهای روحی و جسمی34

ورزش ایروبیک و جلوگیری از بیماری‌ها

کاهش بیمار یهای قلبی و عروقی: انجام ورزش‌های هوازی با تقویت قدرت عضلانی قلب، خون رسانی  به بافت‌ها و ارگان‌های بدن را بهبود می‌بخشد و باعث تنظیم فشار خون می‌گردد. به این ترتیب احتمال ابتلا به فشار خون بالا و حمله قلبی را نیز کاهش می‌دهد.

کاهش خطر سکته مغزی: رسوب کلسترول در رگ‌های خونی منتهی به مغز می‌تواند منجر به سکته مغزی شود. ورزش ایروبیک، غلظت HDL را در خون افزایش و غلظت LDL را کاهش می‌دهد و در نتیجه با کاهش چربی مضر خون، خطر بروز سکته مغزی نیز کاهش می‌یابد.

کاهش احتمال بروز برخی سرطان‌ها: ورزش‌های ایروبیک با افزایش تحرک، احتمال بروز انواع سرطان‌ها از جمله سرطان‌های سینه، پروستات و سرطان مخاط رحم را کاهش می‌دهند.

کاهش ابتلا به بیماری‌های ویروسی: ورزش ایروبیک به فعال شدن سیستم ایمنی و آمادگی آن برای مبارزه با عفونت کمک می‌کند. افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنند کمتر مستعد ابتلا به بیماری‌های ویروسی جزئی، نظیر سرماخوردگی و آنفلوانزا هستند.

کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان و عوارض آن: ورزش ایروبیک نظیر پیاده روی، با تقویت استحکام و تراکم مناسب استخوان، می‌تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان و عوارض بعدی آن را کاهش دهد.

جلوگیری از بروز دیابت و کنترل آن: ورزش ایروبیک همراه با یک برنامه غذایی سالم و تمرین قدرتی مناسب، احتمال دچار شدن به اضافه وزن و دیابت را کاهش می‌دهد. همچنین با حفظ قند خون در محدوده دامنه طبیعی می‌تواند به جلوگیری از عوارض بلند مدت دیابت مانند نارسایی کلیه یا بیماری قلبی کمک نماید.

کاهش افسردگی و اضطراب: ایروبیک می‌تواند یأس و ناامیدی، افسردگی و تنش مرتبط با اضطراب را تسکین دهد.

ایروبیک

نتیجه‌گیری

پیشرفت های قابل توجه در زمینۀ فناوری با وجود مزایای بی شماری که از نظر سرعت و دقت انجام کارها برای انسان به ارمغان آورده، فقر حرکتی را در پی داشته و این روند موجب به خطر افتادن سلامت عمومی و شیوع بیماری های غیرواگیر نظیر مشکلات قلبی و تنفسی در جوامع شده است. آنچه متخصصان برای پیشگیری و درمان اینگونه بیماری ها توصیه می کنند  پرداختن به ورزش و فعالیت بدنی است. برای کسب تناسب بدنی و سلامتی بیشتر، طی سال های اخیر گرایش افراد جامعه، به ویژه زنان به ورزش های موزون و ریتم‌دار مانند ایروبیک بیشتر شده است چنین ورزش هایی، هم احساس خستگی کمتری در پی دارند و هم به دلیل هماهنگ کردن ضرباهنگ با حرکت مخصوص خود ذهن را نیز تقویت می کنند. فعالیت بدنی ایروبیک روی تک تک ارگان های بدن تأثیر مثبت می گذارد به طوری که به تعادل کالریکی و کنترل وزن بدن کمک می کند و ساخت و دوام استخوان ها، عضلات و مفاصل را بهبود می بخشد اینگونه ورزش ها موجب کاهش خطر سرطان شده، فشار خون را در افراد مبتلا به پرفشار خونی کاهش می دهند و به ایجاد سازگاری های ساختاری و عملکردی قلبی و تنفسی منجر میشوند. بر اثر این تمرینات ورزشی عمق تنفس بیشتر و تعداد آن کمتر می شود؛ در نتیجه اکسیژن بیشتری به خون می رسد. در کل، تمرینات ایروبیک باعث کارآیی بیشتر تنفس می شود و افراد ورزشکار هوا و اکسیژن بیشتری دریافت می کنند.

 

شهین خاکی

کارشناس تربیت بدنی

  بدون دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *