btnmenu
telegram-drsalamat

از خواص آب چه می دانید

 مجله سلامتمقالات سلامت ,     منتشر شده در103 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      72

    اشتراک گذاری مطلب :
  • facebook
  • twt
  • google

از خواص آب چه می دانید

از خواص آب چه می دانید ؟

آب از مهترین ترکیبات بدن است .که بیشترین در صد ترکیب بدن را تشکیل می دهد .۶۰ تل ۷۰ درصد کل بدن افراد لاغر و ۴۵ تا ۵۰ درصد وزن کل بدن افراد چاق بزرگسال را آب تشکیل می دهد . از آنجا که آب مسئول عملکردهای حیاتی و متعددی در بدن می باشد.می توان این نوشیدنی را بدون جایگزین دانست چرا که تنها آب می تواند کمبودهای بدن را نسبت به مایعات دیگر جبران کند .

هضم و جذب غذا ، تسهیل گوارش ، حفظ سلامت و شادابی پوست ، دفع سموم بدن ، کاهش دمای بدن به ویژه در فصل گرما ،جذب ویتامین ها ، جلوگیری از ابتلا به سنگ کلیه ، حفظ تعادل فیزیکی و شیمیایی مایعات درونی سلولی و بیرون سلولی و…از جمله عملکردهای آب در بدن می باشد.

کم شدن آب بدن در ابتدا باعث ضعف ، خستگی ، تشنگی و در ادامه منجر به  کاهش وزن، اختلالات روانی و مغزی می گردد. بااحساس اولین علامت کم آبی ،باید حتما سریع آب نوشیده شود . چرا که کم آبی خیلی خطرناک تر از کمبود غذاست .

 آب یکی از عناصر مهم زندگی افراد می باشد و درصد زیادی از مردم همواره دچار  کم آبی هستند اما نسبت به این موضوع آگاهی کافی ندارند ، نوشیدنی های مختلف نظیر چای ، دوغ، آب میوه ، شیر گرچه مفید هستند اما پاسخگوی تمام نیازهای بدن به آب نمی باشند .

در ادامه به چند دلیل شگفت انگیز در اهمیت نوشیدن آب می پردازیم:

مصرف آب و کاهش استرس :

در صورت کم آبی، بدن و مغز انسان دچار استرس می شود و به درستی فعالیت نخواهد کرد چرا که حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد از بافت مغز را آب تشکیل می دهد .در حقیقت استرس خود موجب کم آبی بدن می شود و درمقابل کم آبی نیز استرس را تشدید می کند . استرس منجر به سردرد ، تهوع ، و افزایش ضربان قلب می شود . در اینگونه مواقع در صورت مصرف آب کافی ،پاسخ های فیزیولوژیک بدن استرس را کاهش میدهد.

مصرف آب و کاهش سنگ کلیه :

یکی از مهمترین دلایل ایجاد سنگهای کلیوی عدم دریافت کافی مایعات به ویژه آب می باشد .آب مواد معدنی ادرار را رقیق می کند در نتیجه سنگهای کلیه در ادرار رقیق شده زیاد تشکیل نمی شود .همچنین آب با زیاد کردن عملکرد کلیه ناخالصی ها را بیرون می راند .

زیبایی پوست با مصرف آب :

در زمان کم آبی چین و چروک و خطوط ریز پوست بدن عمیق تر می شود . نوشیدن آب منجر به بهتر شدن گردش جریان خون می شود که به دنبال آن درخشندگی پوست بیشتر می شود.

مصرف آب و درمان یبوست :

آب در هضم و جذب مواد غذایی در بدن نقش مهمی دارد . آب به عبور مواد دفعی در روده کمک می کند . در صورت کم آبی ، بدن جهت جبران، آب زیادی را از ادرار و مدفوع جذب می کند که در نتیجه یبوست ایجاد شده و دفع موادزاید در روده را با مشکل مواجه می کند .

مصرف آب و جلوگیری از گرفتن عضلات :

نوشیدن آب درصد گرفتگی عضلات را کم می کند . و همچنین موجب روان شدن مفاصل بدن می شود . در صورت تامین آب مورد نیاز بدن ، می توان  فعالیت ورزشی سنگین و طولانی مدت را به خوبی و بدون آسیب انجام داد.

افزایش انرژی به دنبال مصرف آب

کم آبی بدن منجر به ایجاد احساس خستگی می شود . آب می تواند خون را در انتقال اکسیژن و دیگر مواد مغذی به سمت سلولهای بدن کمک کند و در نتیجه در زمان احساس خستگی ، مصرف آب انرژی بدن را بالا می برد.

مصرف آب و افزایش سوخت و ساز بدن :

خوردن آب متابولیسم بدن را افزایش می دهد . آب در تمامی سلولهای بدن وجود دارد . زمانی که بدن دچار کم آبی می شود سلولها نمی توانند به درستی فعالیت کنند و در واقع متابولیسم کاهش می یاید .

کم کردن گرسنگی و کمک به کاهش وزن با مصرف آب :

در بعضی از موارد درک و تفاوت بین تشنگی و گرسنگی برای بدن کمی دشوار می باشد . گاهی اوقات در زمان احساس گرسنگی با مصرف یک لیوان آب این میل از بین می رود .پس بهتر است قبل از رفتن به سراغ یخچال یک لیوان آب مصرف شود . مصرف آب قبل از هر وعده غذایی باعث ایجاد حس پری و سیری در معده می شود.

مصرف آب و افزایش کارایی بدن :

بسیاری از واکنش های حیاتی بدن در حضور آب انجام می پذیرد.همچنین تمامی ترشحات داخلی بدن حاوی آب هستند.در صد بالایی از ترکیبات خون را آب تشکیل می دهد که در نقل انتقال مواد غذایی ضروری می باشد . به همین دلایل مهم کاهش ۱ تا ۲ درصد آب بدن حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد کارایی بدن را کم می کند .

در انتها توصیه می شود که افراد برای حفظ سلامتی بدن باید روزانه به مقدار نیاز خود آب بنوشند . واین میزان باید متناسب با آب دفع شده از بدن فرد باشد که در شرایط مختلف و برای افراد مختلف متفاوت است.

بهتر است همیشه یک بطری اب همراه فرد باشد .و این آب باید به تدریج در طول روز مصرف شود  نه اینکه چند لیوان آب یک جا و پشت سر هم نوشیده شود.

شهلا اصلی کارشناس تغذیه

  بدون دیدگاه