تلفن : ۷۷۱۶۲۸۰۰ (۰۲۱)

شنبه الی پنجشنبه ۰۸:۰۰ الی ۲۰:۰۰

support-drsalamat
لوگو دکتر سلامت

ارتباط چاقی و مدیریت زمان

ارتباط چاقی و مدیریت زمان ,    منتشر شده در 338 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      366   پرینت       

ارتباط چاقی و مدیریت زمان

ارتباط چاقی و مدیریت زمان

مدیریت زمان یعنی استفاده بهینه از زمانی که در اختیار داریم و یک مهارت قلمداد می­ شود. این مهارت به ما کمک می­ کند که تصمیم بگیریم در یک زمان مشخص، مهمترین اولویت کاری چه باید باشد؟ چرا ؟ و چگونه؟ پاسخ به این سه سوأل مقدماتی­ ترین مؤلفه در مدیریت زمان است بشرطی­ که تنبلی بر فرد مستولی نشود.

اصولاً بحث مدیریت زمان برای افراد مطرح نیست مگر در دقیقه نود و شرایط بحرانی، یعنی لحظاتی که زمان کمی برای انجام امور باقی است و استرس و فشار روانی عامل چاره اندیشی برای برنامه ریزی بوده است. زمانی که افراد مهارت مدیریت زمان را فرا گرفته باشند، خودکارآمدی سطح بالایی از خود نشان می­دهند، رضایت کلی ­شان بیشتر خواهد شد، استرس کمی را تجربه می­ کنند و آرامش و فراغت خاطر بیشتری خواهند داشت. اگر مهارت مدیریت زمان در زندگی افراد دارای اضافه وزن بالا به کار گرفته شود، در مسیر لاغر شدن و لاغر ماندن موفق­تر خواهند بود. مدیریت زمان به کوتاه ترین زمان­ ها هم قابل تعمیم است. زمان­ هایی که به غذا خوردن، فکر کردن، خوابیدن، ورزش کردن، مطالعه کردن و … اختصاص می ­دهیم اگر تنظیم نشده باشند و به درستی مدیریت نشوند باعث بروز چاقی و افزایش وزن خواهد شد. مدیریت زمان فقط شامل اختصاص دادن زمان مشخص برای انجام امور  نیست بلکه داشتن بیشترین تمرکز را در زمان انجام کارها  شامل می­ شود. مثلا اگر فردی در زمان مطالعه، تمرکز نداشته باشد و به تفریح فکر کند، یا هنگام غذا خوردن ذهنش درگیر مسائل کاری باشد، مهارت مدیریت زمان ندارد.

برای ارتقای مهارت مدیریت زمان برای افرادی که از چاقی رنج می­برند راهکارهای مختلفی وجود دارد که در اینجا به تعدادی از آن­ها اشاره می­شود:

  1. هدف­ گذاری: در ارتباط با هدف­ گذاری باید ابتدا کارهای روزانه را در ارتباط با هدف­­ های کوتاه مدت بر اساس جواب دادن به سه سوال چه کاری؟ چرا؟ و چگونه؟ تنظیم کرد. سپس اهداف کوتاه مدت را بر اساس اهداف میان مدت و اهداف میان مدت را بر اساس اهداف بلند مدت مشخص کرد. در این میان  ارزیابی­ های روزانه، هفتگی، ماهانه و حتی سالانه لازم و ضروری است.
  2. اجتناب از اهمال­ کاری: اهمال­ کاری یعنی به تعویق انداختن کارها، تعلل ورزیدن در انجام امور، سهل­ انگاری و خودگویی مثبت دالّ بر اینکه هنوز وقت زیاده، توانایی لازم را دارم و… که عامل اصلی آن تنبلی است. اگر فرد اهمال­ کاری داشته باشد مانع اصلی در مدیریت زمان خواهد بود و به علت انباشته شدن کارها روی هم احساس سرخوردگی و درماندگی خواهد کرد.
  3. توانایی نه گفتن: برای رسیدن به مهارت مدیریت زمان فرد نباید صرفاً در راستای اهداف دیگران باشد و برای دیگران کار کند. متأسفانه خیلی از افراد به علت عزت نفس پایینی که دارند مجبور می­شوند بیشتر وقت خود را به دیگران اختصاص دهند. یا در تعارف­های معمول اجتماعی گیر کنند و تابع دیگران باشند. در مورد افراد با اضافه وزن بالا این مقوله خیلی مهم است مخصوصا زمان­ هایی که رژیم غذایی دارند و به آن­ها خوردنی و… تعارف می­شود.
  4. اجتناب از کمال­ گرایی منفی: کمال گرایی به عنوان یک خصوصیت شخصی، نشانگر درنظرگرفتن استانداردهای عالی و سطح بالا برای زندگی و انجام کارهاست. با این حال این خصوصیت گاهی به شکل ترسیم استانداردهای عالی غیرضروری و بی ­دلیل پدیدار می­ شود و به فرد آسیب می­رساند. در این حالت چون انجام امور طبق ذهنیت ایده ­آل فرد نیست، از واقعیت فاصله می­ گیرد و تقریبا هیچ کار مفیدی انجام نخواهد گرفت.
  5. تابع واقعیت بیرونی بودن: یعنی در نظر گرفتن شرایط همانطور که هست و داشتن اقدام مؤثر هماهنگ با نقاط ضعف و قوتی که می­توان به تبع شرایط بیرونی در نظر گرفت. مثلا اگر فردی دارای ۲۰ کیلو اضافه وزن است نباید برنامه و رژیم غذایی خود را طوری تنظیم کند که انتظار داشته باشد ماهی ۱۰ کیلو وزن کم کند و دو ماهه به وزن ایده­ آل برسد.
  6. زندگی در حال بلافصل: یعنی استفاده از حواس پنج گانه بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی و لامسه برای درک اطراف و تمرکز بیشتر. در این حالت چون آگاهی فرد بیشتر می­شود امور به شکل مطلوبی انجام خواهد گرفت  و از استرس و فشار روانی کاسته می­شود.
  7. مدیریت انرژی روانی: یعنی استفاده بهینه از میزان انرژی­ که صرف تمرکز و توجه می­شود. مثلا اگر فرد در طول روز بی­ جهت خیلی صحبت کند، یا خیلی پیاده ­روی کند و یا هر کار دیگری که فقط باعث هدر رفتن وقت می­شود، انجام دهد، از نظر ذهنی خسته شده و برای انجام کارهای مهمتر انگیزه نخواهد داشت.
  8. مسئولیت پذیر بودن: پذیرش مسئولیت در مدیریت زمان خیلی مهم است. یعنی بر اساس انتظارات شخصی و محیطی تعهد لازم برای انجام مطلوب کاری داشته باشیم. در خصوص افراد چاق می­توان مسئولیت پذیری را در ارتباط با رعایت رژیم و انجام ورزش روزانه در نظر گرفت.

 

      مهدی علی ­محمدی       

روانشناس و مشاور خانواده


درباره نویسنده :
کلینیک سلامت
لوگو دکتر سلامت
کلینیک سلامت
اولین درمانگاه تخصصی دیابت و چاقی در شرق تهران

مقالات پیشنهادی

  بدون دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *