آیا طب سوزنی روشی مطمئن است؟

آیا طب سوزنی روشی مطمئن است؟ ,    منتشر شده در 229 روز پیش ,      ۳ دیدگاه ,      712   پرینت

در صورتی که پزشک شما آموزش‌های لازم را دیده باشد طب سوزنی، یکی از کم‌عارضه‌ترین روش‌های درمانی است. عوارض خفیف و غیر مهم نسبتاً شایع است مانند خواب آلودگی و ضعف (۳%)، خونریزی یا خون‌مردگی در محل سوزن‌ها (۳%)، تشدید علایم (۲%) و درد در محل سوزن (۱%). برخی از عوارض نادر است مانند ازحال رفتن، تهوع، سردرد، عفونت و واکنش‌های حساسیتی به فلز. عوارض جدی‌تر شامل تجمع هوا بین پرده جنب و ریه و یا تجمع خون در پرده آبشامه قلب، به علت ورود سوزن به این محل‌های حساس ایجاد می‌شود که شیوع بسیار کمی دارند ولی نیازمند درمان سریع می‌باشند.

تاثیر طب سوزنی در د

نباید دارویی که پزشک متخصص برای شما تجویز کرده است را با شروع طب سوزنی قطع کنید.

از طب سوزنی می‌توان به عنوان درمان کمکی در برخی از بیماری‌های روماتولوژی و عصبی که نیاز به مصرف طولانی دارو دارند استفاده کرد اما در این موارد طب سوزنی تنها به منظور کاهش درد یا برخی از علایم استفاده می‌شود و قطع مصرف دارو در این بیماران می‌تواند باعث عود بیماری و عوارض شود.

طب سوزنی چیست و چگونه اثر می‌کند؟

طب سوزنی در درمان کدام بیماری‌ها موثر است؟

برخی از بیماری‌هایی که مطالعات علمی اثربخشی طب سوزنی را در مورد آنها نشان داده‌اند از قرار زیر است:

دردهای عضلانی و اسکلتی

درکاهش درد بسیاری از مشکلات عضلانی و اسکلتی طب سوزنی می‌تواند کمک کننده باشد.

کمر درد

در مورد برخی از کمردردها طب سوزنی در کوتاه‌مدت و میان‌مدت باعث کاهش درد می‌شود. در راهنمای بالینی بریتانیا که مورد استفاده پزشکان در آن کشور است گزارش شده که طب سوزنی در کمردرد ساده طول کشیده موثر است.

آرتروز زانو

مطالعات نشان می‌دهد که طب سوزنی، درد این بیماران را کاهش داده و کارآیی زانوی آنها را بهبود می‌بخشد. در حال حاضر درمان با طب سوزنی، به عنوان روشی مکمل در درمان استئوآرتریت زانو شناخته شده است.

دکتر روح الله نوریان

متخصص طب ورزش